Camel to amerykański brand papierosowy założony w 1913 której właścicielem jest R. J. Reynolds Tobacco Company. Jak wiadomo przez lata papierosy towarzyszyły życiu publicznemu. I na przykładzie właśnie „camel’i” można zobaczyć jak wiele zmieniło się na rynku wyrobów tytoniowych.
Pierwsza reklama pojawiła się w 1913 roku w New York Times jako grafika ilustrowana, dopiero w 1915 roku pojawił się slogan
The Camels are coming!
Od początku marketing nastawiony był na egzotyczność i już na samym początku firmie zależało aby produkt ten odbierany był jako towar egzotyczny.
Na oryginalnej miękkiej paczce camel’i widniały takie napisy jak
Turkish tobacco is the world’s smoothest, most aromatic leaf. Blending it with more robust domestic tobaccos is the secret to Camel’s distinctive flavor and world-class smoothness.
Lub na zagranicznych paczkach
A master-crafted blend of only the finest hand-picked Samsun & Izmir Turkish tobaccos with a robust domestic tobacco blend creates Camel’s distinctive flavor and world-class smoothness.
Miało to wzbudzić również aby palacz czuł ekskluzywność towaru.
Podczas drugiej wojny światowej gdy papierosy pakowane po 4 sztuki stały się częścią racji żywnościowej na wyposażeniu armii U.S.A. Powstał slogan
Just like a taste of home
Po wojnie w latach 60 gdy zaczęły się badania na temat szkodliwości papierosów firmy tytoniowe nie mogły pozostać obojętne i właśnie wtedy powstała najbardziej abstrakcyjna reklama cameli. Na przestrzeni lat nie najlepiej się zestarzała.
Plakat mówi nam dokładnie, iż „wielbłądy” są częściej wybierane niż inne produkty tytoniowe wśród lekarzy.
Lata 70 to typowy powrót do korzeni i ukazanie znowu, camela jako papierosa dla podróżników i odkrywców
Tak zwany ”camelman” miał pokazywać twardego faceta, można powiedzieć odkrywcę. Była to kontra do reklam marlboro z palącym kowbojem.
W 1986 roku główną twarzą wielbłądów stała sie postać już kultowa. Do życia została powołana postać rysunkowa nazywająca się Joe Camel, wpasowująca się do barwnych lat 80/90 i była to ostatnia kampania reklamowa. Joe zakończył etap marketingu ponieważ od 1997 roku w stanach zabronione jest komercjalizacja wyrobów tytoniowych.